woensdag, april 09, 2008

Ademhalen


Het kon me niet bekoren om in dit voorjaarszonnetje op zolder aan het werk te gaan met Gyproc, zaag en vijs. Ik zou vissen! De ganse dag heb ik op het werk niks anders gedaan dan 'Copy' > 'Paste', in opperste concentratie om toch maar geen fout te maken... wél, vanavond zou ik vissen!
Waadpak aan, Gentle Jerk in de hand en een 'Super Freddy' in de speld. Wat een fantastisch kunstaas is me dat! Ik ben er helemaal wild van. Met een beetje handigheid laat je deze fopvis 'kronkelend sterven als een echte voorn'. Ik vis hem met een klein loodje ervoor om hem een metertje diep te kunnen vissen.
Wederom het zelfde verhaal. Honderd meter afgevist voor de eerste aanbeet, een droge tik op het kustaas en een mooi helemaal zichtbaar gevecht in het ondiepe water. De vis even naast de hengel gelegd, want dat meetlint ben ik wéér kwijt. Ongeveer 88 cm blijkt later.
In dat zonnetje wil ik wel eens foto met de zelfontspanner, prentjes voor m'n blog, maar de vis verkoopt me een kwaaie slag met de staart waardoor m'n vrije hand zwaar aan het bloeden gaat. Ik begrijp niet hoe het kan. De foto is er naar, maar gelukkig kan je 'croppen' met Photoshop! ;-)
Ze gaat terug en blijf een tijdje nahijgen in het kantje, waar het een meter diep is. Ik kan ze nog een tiental minuten bekijken voor ze met één slag ver weg schiet. Tot de volgende keer!
Wat verder, tijdens een worp, haper ik in de overhangende bomen. Niet zo geconcentreerd laat ik na om de lijn te controleren én, knal, daar verdwijnt m'n kunstaas in een fraaie boog richting zonsondergang... Daaaag Freddy. Had ik nu net geen snoek gevangen, dan was ik vreselijk boos geworden op mezelf. Nu viel 't nog een beetje mee, ik was toch aan het ademhalen, niet?... Ach wat maakt...
Jan Walraevens komt eens piepen aan de waterkant 'wat dat nu allemaal is met dat kunstaasvissen' en werpt zowaar een paar testworpjes met m'n hengel en reel. Goekeurend gemompel. De man zit vol goede plannen, nu moet ie ze ook nog eens uitvoeren en aan het vangen gaan!...
Het gaat al vlug schemeren, het water word grauw en de snoeken laten zich niet meer zien. Wel, ik heb vanavond genoten, ferm gevloekt maar gelukkig ook 'ge-asemd'...

Geen opmerkingen: