zondag, januari 31, 2010

De snoek is zoek

Met de huidige weersomstandigheden is een snoekzoektocht in de polder niet evident. Het meest water ligt potdicht en jan en alleman klaagt steen en been over het vele ijs. Vooral de sneeuw die op het ijs blijft liggen baart zorgen. Het ontbrekende licht kan de zuurstofhuishouding in deze ondiepe poldervaartjes danig in de war sturen, met sterfte tot gevolg...
In een dikke sneeuwpap reden we gisterenmorgen Nederland tegemoet. Fons zag het allemaal wel zitten en had de snoeken in z'n dromen als in veelvoud aan z'n Busterjerk geregen. Ik zag het zoals gewoonlijk wat sceptischer tegemoet. Dat ijs verdwijnt niet zomaar...
Die polder lag zo wit als een doos nieuwe Dash. Het was inderdaad zoeken naar een streepje open water. Hongerig als sneeuwwolven baanden we ons een weg door de sneeuw, dat kunstaas moest nat worden. De enige stukjes water die open lagen waren plaatsen waar een pittige stroming stond. Ik weet niet of dit werkelijk zo is maar als snoek zou ik daar in de wintermaanden toch niet graag in liggen... In ieder geval, Fons en ik zagen de ganse dag niks, nog geen tik op die hengeltop.
Het zicht was blauw, wit en fantastisch, de boterhammen die ik in de koelkast had laten staan waren lang vergeten. Het was alleen koud aan de voeten.
We zagen er de fun wel van in, thuis lag er ook sneeuw, maar de polder is zo mooi onder een laag wit... Dus, geen vis deze keer. Leute te meer!


Zoeken naar een streep open water!...


Boterhammen vergeten maar het zicht maakt veel goed...


Zoeken naar snoek in de stroming...


Fons met de Busterjerk...


Avondzon boven de Alblasser...

3 opmerkingen:

Yuki zei

Hoi Geert,

Vorige week donderdag toen ik me ook scheel zocht naar een stukje open water, heb ik talloze worpen gedaan op het stukje waar Fons met de Jerkbait op staat(4e foto) dit was deze dag het enige stukje dat open lag in deze polder, gelukkig ving er één anderhalf uur verderop in een vaart bij mij in de buurt op het PaKo lepeltje en de 5grammer. Het blijft een kleine wereld!!

Gr Yuki

Geert Vandeplancke zei

Haha Yuki, dat is grappig... idd de wereld is klein! M'n enige conclusie is dat ze ginds niet in die open stukjes met felle stroming liggen...

Groeten,
Geert

filip vn zei

de snoek was zoek.. maar Geert tegenwoordig precies ook.. ;-)

grtjs