dinsdag, oktober 02, 2007

De Provence











Marleen wilde graag nog eens naar de Provence, om een week uit te blazen in het najaarszonnetje. Mij niet gelaten hé! Via m'n collega Arnaud kwam ik uit op een formidabel adresje in de Baronnies, z'n ganse familie gaat er op vakantie en z'n pa heeft een prachtig huisje in het middeleeuwse Rochebrune. Dus, na een +/-11 uur durende trip lag er een pracht van een valei op ons te wachten in het najaarslicht. We vulden er onze week met wandelen in de bergen en valeien, met het inslaan van lekker eten en drinken, en het lezen van boeken. De olijven en de wijn zijn er trouwens super! Brachten een bezoekje aan de Camargue en de Mont Ventoux en meer van dergelijk moois... En natuurlijk had Vandeplancke z'n vliegvisgerief meegenomen. Ik had drie hengels bij, een aftma 4, 5 en 7. Want ik wist niet wat verwachten. M'n Orvis 4-lijntje was ruimschoots voldoende om de kraakheldere beekjes in de rotskloven aan te pakken.














Forel kon ik in de buurt niet vinden, maar kopvoorn was er rijkelijk aanwezig. Maar ozo moeilijk aan de schubben te komen door het extreem heldere water. 12/00 nylon was er erg dik, vond ik, maar ik had niks fijner bij en dit moest het doen. Het duurde efkes voor ik door had wat ze accepteerden uit het uitgebreide assortiment kunstvliegen die ik in m'n archieven had teruggevonden. De kleinste kunstvliegjes werden gewoon genegeerd of vlugjes uitgespuwd voor de haak kon worden gezet. Uiteindelijk bleek een ruige imitatie van een landinsect, een soort zwarte lange kever er het beste te werken. En zodoende had de Geert terug z'n visserspleziertje in de droge Provence. De grootste vis was maximum 40 cm maar dat kon me niks schelen, wat een omgeving om in te vissen!


Onze verdere confrontaties met de dierenwereld aldaar bleven beperkt tot het zien van een aantal gieren, een waterslangetje, de beet van een schorpioen in m'n been (ik leef nog), mooie bruine en groene hagedissen, gigantische insecten en het zien neerschieten van een everzwijn (vlak voor ons neus, maar we leven nog altijd). Nou dus, een pracht van een week...

4 opmerkingen:

Unknown zei

hoi, prachtige tijd gehad zo te zien :))
zou je me kunnen vertellen waar je precies gelogeerd had ??
met dank

Piet

Unknown zei

hoi, prachtige tijd gehad zo te zien :))
zou je me kunnen vertellen waar je precies gelogeerd had ??
met dank

Piet

piet zei

ziet er mooi uit !!!
kan je ons vertellen waar je gelogeerd had ??

met dank

Piet

Geert Vandeplancke zei

Dag Piet,
we zijn al verschillende keren naar dit adresje geweest. De streek is er prachtig...
http://www.gites-de-provence.com
Groeten,
Geert